PÁNEVNÍ DNO / POPORODNÍ FYZIOTERAPIE

Fyzioterapie pánevního dna. Poporodní a předporodní fyzioterapie.

Soubor speciálních technik a cviků, které pomáhají v posílení a aktivování svalů v oblasti pánevního dna, což vede k odstranění symptomů způsobených dysfunkcí v této oblasti. V případě pooperačních stavů provedených především v oblasti malé pánve či po porodu je terapie pánevního dna důležitou součástí rekonvalescence. PRO KOHO JE TERAPIE URČENA? ▪ Ženy po porodu ▪ Ženy připravující se na porod ▪ Osoby (ženy i muži) s inkontinencí ▪ Osoby trpící bolestmi zad a kyčlí ▪ Osoby trpící zažívacími obtížemi, zácpou, bolestmi břicha, análními fisurami ▪ Osoby trpící bolestmi hlavy, stažením a bolestivostí žvýkacích svalů ▪ Osoby po operaci v oblasti břicha a malé pánve - prevence srůstů v oblasti jizev a prolapse pánevních orgánů ▪ Ženy trpící bolestivou menstruací a narušením menstruačního cyklu ▪ Ženy trpící bolestivým pohlavním stykem a anorgasmií ▪ Ženy, kterým se nedaří otěhotnět PRO KOHO NENÍ TERAPIE VHODNÁ? / KONTRAINDIKACE ▪ Onkologičtí pacienti ▪ Osoby s akutními záněty v oblasti malé pánve Terapie se skládá z uvolnění měkkých tkání, jejichž napětí je dle diagnostiky zvýšené – jedná se často například o svaly kyčelních kloubů, beder, žvýkacích svalů, stažené vazy a fascie v těchto oblastech. Toto napětí může být způsobeno blokádami kloubních spojení například v oblasti žeber, páteře či vzdálenějších oblastí těla. Taková blokáda je následně jemnými mobilizačními technikami upravena. Toto nastavení je potřeba poté zastabilizovat individuálně zvoleným cvičením. V případě pánevního dna se nejprve pracuje s uvědoměním aktivace a relaxace svalů v jednoduchých pozicích. Následně se přechází do cvičebních pozic náročnějších, které mají základ v běžných pohybech lidského těla – různé varianty sedu, kleku, chůze, lezení a dalších. Funkce pánevního dna souvisí s funkcí bránice, kyčlí, ale také se vzdálenějšími oblastmi, jako jsou chodidla či žvýkací svaly. Tyto oblasti se vzájemně ovlivňují, a tak je vždy potřeba se v terapii nezaměřovat pouze na oblast obtíží. Při dysfunkci pánevního dna, tedy narušení správného fungování, může docházet k poruchám právě ve výše zmíněných oblastech. Klinicky se tyto dysfunkce mohou projevit širokým spektrem příznaků,